Síla vápníku

Vápník tvoří až 1,5 % hmotnosti lidského těla. Je také jedním ze základních stavebních prvků všech buněk.

Síla vápníku

Vápník tvoří až 1,5 % hmotnosti lidského těla. Je také jedním ze základních stavebních prvků všech buněk.

Biologický význam

Kláštorná Kalcia

Věděli jste, že vápník je nejdůležitější a nejrozšířenější minerální látkou v lidském těle? Potřebuje ho každá buňka, nejen kosti a zuby, v nichž je „uskladněno“ až 99 % vápníku.

Kláštorná Kalcia

VAŠE TĚLO POTŘEBUJE VÁPNÍK

Vápník je jedním ze základních stavebních prvků kostí a zubů a přispívá k normální činnosti svalů. Podílí se na procesu dělení a specializace buněk. Vápník také přispívá k normální funkci trávicích enzymů a je potřebný pro udržení normálního stavu kostí.

DOPORUČENÁ DENNÍ DÁVKA VÁPNÍKU

Chcete-li svému tělu zajistit dostatek vápníku, nestačí znát jeho doporučenou nebo optimální denní dávku. Na dostatek vápníku v organismu má vliv řada faktorů. Kvůli některým se například méně vstřebává, takže přestože přijmete vápníku dostatečné množství, tělo ho všechen nevyužije.

Odporúčaná denná dávka vápnika - Deti
Odporúčaná denná dávka vápnika - Ženy
Odporúčaná denná dávka vápnika - Muži

zdroj: DACH (Německá společnost pro výživu, Rakouská společnost pro výživu, Švýcarská společnost pro výzkum výživy, Švýcarská společnosti pro výživu), Referenční hodnoty pro příjem živin (2. vydání, 2019), vydalo: Výživaservis s.r.o. Praha.

PRO KOHO JE KLÁŠTORNÁ KALCIA OPTIMÁLNÍ

MANUÁLNĚ PRACUJÍCÍ LIDÉ

MANUÁLNĚ PRACUJÍCÍ LIDÉ

Těžce fyzicky pracující lidé mají zvýšenou potřebu vápníku stejně jako výkonní sportovci. Vápník přispívá k normální činnosti svalů. Během fyzické aktivity se navíc zvyšuje jeho vstřebávání ze střev i potřeba jeho doplňování.

SPORTOVCI

SPORTOVCI

Také cvičení vyžaduje dostatek vápníku pro normální činnost svalů. Proto se při fyzických výkonech zvyšuje i vstřebávání vápníku ze střev a potřeba jeho doplňování.

LIDÉ S NADVÁHOU

LIDÉ S NADVÁHOU

Při dodržování nízkoenergetické stravy jsou vápníkové minerální vody vhodným nekalorickým zdrojem vápníku.

PŘI INTOLERANCI LAKTÓZY

PŘI INTOLERANCI LAKTÓZY

Pokud člověk kvůli laktózové intoleranci nebo alergii na mléčné bílkoviny či z jiných důvodů vyloučil ze své stravy mléko a mléčné výrobky, měl by příjem vápníku nahradit v rámci pestré stravy jinými hodnotnými zdroji.

TĚHOTNÉ ŽENY

TĚHOTNÉ ŽENY

Přibližně 80 % veškerého vápníku v kostech novorozenců se ukládá během třetího trimestru těhotenství, a je proto důležité, aby měla budoucí maminka dostatečný příjem vápníku ve stravě, ideálně v jeho přirozené formě.

VEGANI

VEGANI

Lidé, kteří z jakýchkoliv důvodů musí nebo chtějí vyřadit ze své stravy mléko a mléčné výrobky, by v rámci pestré a vyvážené stravy měli tento v našich podmínkách přirozený zdroj vápníku nahradit jiným, stejně přirozeným a navíc snadno vstřebatelným.

* Informace byly zpracovány a ověřeny: doc. MUDr. Peter Minárik, PhD., MSc., internista geriatr, gastroenterolog.

CO POMÁHÁ PŘI VSTŘEBÁVÁNÍ VÁPNÍKU?

Mg

HOŘČÍK

Přispívá k udržení normálního stavu kostí a pozitivně ovlivňuje i vstřebávání vápníku.

D

VITAMIN D

Podporuje vstřebávání vápníku a snižuje vylučování vápníku močí.

K

VITAMIN K

Podporuje vstřebávání vápníku a zabudování vápníku do kostní struktury.

Nepřátelé vápníku

Vstřebávání vápníku a jeho využitelnost v našem těle negativně ovlivňují:

Strava s vysokým obsahem vlákniny

Strava s vysokým obsahem vlákniny

Cigarety

Cigarety

Nadměrné solení

Nadměrné solení

Energetické a kolové nápoje

Energetické a kolové nápoje

Káva a černý čaj

Káva a černý čaj

Alkohol

Alkohol

Živočišné bílkoviny

Živočišné bílkoviny

Zpracování osobních údajů a jejich ochrana